Nå gjør Moods of Norway som de internasjonale motehusene

Internasjonale motehus som Burberry og Tom Ford tar grep for å lukke gapet mellom runway og retail. Nå kaster også Moods of Norway seg på trenden.

Trend

Den nye, norske moteuken, Oslo Runway er i gang, og redaktører, stylister, motebloggere og andre motepersonligheter er klare for to fulle dager med visninger. Se alle bildene fra Oslo Runways første dag her.

Moods of Norway hadde æren av å åpne ballet tirsdag med visning av sin SS16-kolleksjon. Dermed gjør de som flere tunge, internasjonale motehus som nå har annonsert at de skal vise sine kolleksjoner i sesong fremover.

30

Bilde kreditt: brudepikekjoler

I front

Burberry fusjonerer sine dame- og herrelinjer med to årlige visninger istedetfor seks. Visingene vil holdes under London Fashion Week i henholdsvis februar og september, og kolleksjonene vil være tilgjengelig i butikk og online for salg umiddelbart etter visningene.

Trekket fra motehuset kommer etter at de i fjor høst annonserte at underlinjene Prorsum, Brit og London fases inn under hovedmerket Burberry.

Andre nyheter fra det britiske motehuset er at de booket Brooklyn Beckham som fotograf på sin nyeste shoot. Vi spurte tre norske motefotografer om hva de mener om Beckham-bookingen.

Også Tom Ford vil presentere sine kolleksjoner på samme måten. Det starter allerede nå med AW16-kolleksjonen som vises først i september fremfor i februar under New York Fashion Week. Kolleksjonene vil være tilgjengelige i butikk og online for salg samme dag som motevisningene avholdes.

– I en verden som stadig blir mer i nuet er dagens løsning med å vise en kolleksjon fire måneder før den blir tilgjengelig for kunder en gammeldags idé som ikke lenger har noe for seg. Vi har levd etter en motekalender og et system som er fra et annet århundre, sa designeren i en pressemelding i følge Business of Fashion.

Ny look

Moods of Norway har de siste sesongene forsøkt å gjøre sine kolleksjoner mer moderne, oppdaterte og internasjonale i tråd med rebranding av merket. Tirsdagens visning under Oslo Runway var intet unntak, og er et steg bort fra elgbroderier, rosemaling og den rosa traktoren, som lenge var kjennetegnet til Moods of Norway.

Fra mange år med millionbutikk og overskudd ble det i 2014 ble det kjent at Moods of Norway måtte legge ned New York-butikken, kutte årsverk og spare mellom 35 til 40 millioner kroner.

Se også: kjoler til fest nettbutikk

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s