Derfor gleder vi oss til Oslo Runway

Sesongens moteuker er godt i gang, og denne uken er det klart for Oslo Runway. Her er seks gode grunner til at vi gleder oss til den nye, norske moteuken.

Men den norske moteuka var ikke død, skrev VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir i sin kommentar i kjølvannet av fjorårets Oslo Runway-debut. Les hele kommentaren her.

1. Samler mote-Norge

Oslo Runways mål er å samle mote-Norge. Et hårete mål, mente mange da nyheten om den nye, norske moteuka ble sluppet. Men initiativtakerne har virkelig bevist at de ikke bare kan talk the talk, men også walk the walk.

Pre-visningen i fjor vår var en suksess, og det samme var hovedarrangementet i august. Annet kan man vel ikke si når bilder fra flere av visningene dukket opp på Vogue Italias nettsider.

Også norske motepersonligheter stiller seg bak initiativet. Det samme gjelder designerne. Og nå sist også en rekke norske high-end varehus som representerer hver sin designer under moteuken denne uken.

31

Bilde av: brudekjoler nettbutikk

2. Det sterke programmet

Det har vært stor spenning knyttet til Oslo Runways program, og flere motepersonligheter har tidligere spådd om programmet som ble sluppet på nyåret.

Med fra forrige sesong er merker som Johnny Love og Epilouge by Eva Emanuelsen, mens andre viser for første gang under den nye, norske moteuka som for eksempel kredmerket Admir Batlak.

I utgangspunktet skulle Oslo Runway fokusere kun på etablerte designere, men denne sesongen er også kollektivet F5 med med designere som AUMA, GRAA og Arct.

På plass er også etablerte norske merker som allerede nyter internasjonal suksess som FWSS, Moods of Norway, Holzweiler og byTiMo som etter å ikke ha hatt visning i Norge på tre år var første designer ut under fjorårets Oslo Runway. Det samme er stjerneskuddet byMAGMALOU, signert butikkinnehaver, designer, stylist og moteblogger Marthe Kveli Valeberg. Og sist, men ikke minst Veronica B. Vallenes som etter å ha vist de siste årene under moteuka i København endelig vender snuten hjemover.

Du kan se hele programmet til Oslo Runway her.

3. Location on-point

Fjoråets pre-visning gikk av stabelen på DogA i Oslo, før hovedarrangementet i august ble avholdt i Kulturkirken Jakob.

Drømmen var å arrangere Oslo Runway i Rådhuset, men det var før nyheten om at den nye, norske moteuka får vise i Operaen ble kjent.

– Operaen er et kjent kultursymbol både i Norge og utlandet, og vi er utrolig stolte over samarbeidet. Deres lokaler er fantastiske og jeg tror at de kommer til å danne den perfekte rammen (…), sa prosjektleder hos Oslo Runway, Ditte Kristensen.

For, som Den Norske Opera & Ballett så riktig sa det; – Operaen representerer det ypperste av norsk arkitektur og er en riktig arena for å vise det ypperste innen norsk mote.

4. Internasjonal appeal

Vi skal ikke lenger enn til Stockholm eller København før toneangivende internasjonal motepresse er på plass under moteukene. Det har vi ikke akkurat vært bortskjemt med her hjemme.

Gleden var derfor stor da fjorårets Oslo Runway dukket opp på nettsidene til italienske Vogue, for å nevne noen.

Streetstylestjernefotograf Adam Katz Sinding kjent fra Le 21ème og Adam Katz Sinding var også på plass for å ta bilder av norske redaktører, stylister, motebloggere, fashionistas og andre motepersonligheter.

5. Streetstylen

Endelig har norske fashionistas fått en egen arena der de kan stråle.

For slik er det blitt at kanskje minst like viktig som hva som vises på catwalken er det som skjer utenfor showsene, nemlig gatemoten.

Det er kanskje ikke så rart med it-girls som Envelope-gründer Celine Aagaard, moteredaktør og moteblogger Darja Barranik, Høyer-innkjøpssjef og moteblogger Annabel Rosendahl, Tine Andrea Lauvli fra bloggen The Fashion Eaters og Marianne Theodorsen bak bloggen Styledevil – for å nevne noen, i tillegg til de andre redaktørene, stylistene, motebloggere og fashionistaene.

6. Ringvirkningene

Mote-Norge er sultent.

For etter at Oslo Fashion Week kansellerte for to år siden har det vært et vakuum i norsk motebransje, selv om aktører som både Up og Oslo Trend har forsøkt, og skal ha for forsøket.

Når Oslo Runway nå virker å få det til kaster andre seg på trenden. Og godt er det. For med Oslo Runway kan vi bygge opp en virkelig sterk norsk moteuke som rommer mer en visninger.

Moteuka ble sparket igang allerede fredag med Mote med Mening som ble arrangert for niende året på rad. Denne uken er det klart for både Oslo Runway og Moteuka i regi av Norsk Tekstilforum. I tillegg viser flere norske designere utenfor Oslo Runway-paraplyen, blant dem Fam Irvoll og det nye, norske merket Iben.

se mer på: selskapskjoler på nett norge

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s